Aku x nak kau jadi Doktor!!


Smua kata, untuk menjadi seorg doktor,amat susah. Aku x kata, ak setuju @ x.Sejak dulu lg, keturunan nenek moyang kite, sape yg menjdi doktor itu, hebat + pandai + optimis + hensem(aku x thu knp). Sampaikn dlm,tv sendiri pn,die letak pelakon2 hensem jadi doktor spt (gregory house, antonio banderas), xda plak die nak ambik Harun salim bachik ke, accapan ker jadi doktor. Knp?, x cukup hensem ke diorg?

1. Aku rasa,bidang perubatan ni susah sebab kena rajin membaca. Rajin membaca x bermakna seseorg tu pandai...Rajin ni jugak bkan rajin bace komik, rajin bace majalah org rajin bace novel, tp rajin bace buku ilmiah dan usha sendri g photostat nota yg berlambak2.Minda yg sihat bermula dari badan yg aktif dan otak yg cerdas. Dan otak yg cerdas datangnya dari semangat diri yg x malas.

2. Susah nye, sbb bnyak menda ko kena bace. sampaikn ko akan kate, " aku nak jadi doktor manusia, bkan nak jadi doktor serangga". Semua benda ko kena bace, benda yg x perlu dan menda yg perlu. Menda yg x wajib pn bleh jadi wajib. Tu baru membaca, belum menghafal ok.

3. Exam yg berbeban-beban. 1 paper exam x bermakna ko kena study 1 subjek aje. 1 paper exam, ko kena prepare n study 4 subjek. Jadi, makna kata, ko kena study semua subjek sampai khatam, pastu ko taram la ape ko nk jawab dalam exam, ditambah pula Exam 3 hari straight cukup meretakkn tulang kepala untuk mengingat ape yg perlu (kat tempat aku la).

4. Susah juga bg aku untuk memahami kehendak lecturer foreigner ni. Bahasa2 unik dan cara pembelajaran kendiri yg sendiri. Bukan niat aku untuk x pegi kelas, tp, aku pergi ke, x pe ke...sama je aku rasa. Belajar benda2 biologi ni, bukan nyer ko bleh tangkap terus simpan dlm otak. Pegi kelas, sbb nak jage markah kehadiran aje.

5. Result exam samada ko fail atau lulus. Nnt, bile dah graduate x de nyer ko dpt kepujian dalam ijazah kedoktoran. Tp, setiap exam, nk dpt lulus, mak'aih punya la susah. Ko tanya org yg fail, tentu die kate susah.

Tu je la content untuk entri kali ni, semua yg aku list ni, berdasarkn pengalaman diri sendiri. Aku thu, kat luar sane lagi ramai yg terseksa berbanding aku. Aku tahu, stiap bidang pn ade susah dan senangnya, aku x thu la kesusahan seorg cikgu sbb aku sendiri x experience ape yg diorg alami. Jangan ingat semua doktor ni hensem.haha. Berubah untuk menjadi doktor @ terpaksa menjadi doktor?.tq..Hut HuB !!

0 comments:

Post a Comment

 

© DrKapak
Revolution Elements by Blozard. Original WP theme by Jason Schuller | Distributed by Deluxe Templates