7 facts about doctor !



Salam sejahtera, bertemu kita kembali....

Setelah sekian lama, x update blog dan baru menyelesaikan ujian 'minitest'ku, Aku kembali lg dgn idea2 segar dan panas. Xdapat nak dibandingkan kesedapan tidur tanpa ganguan selama 10 jam. Dah makin besar ni, hidup makin singkat, masa makin x cukup. Selamat la, dlm 2-3 hari ini, dapat aku rebahkn badan n rehatkn minda untuk persediaan final exam lg 3 minggu. Minggu sudah, dgn hari2 yg seperti biasa = , pegi lecture + , ade praktikal + , diskusi pasal mini research, aku terdetik untuk search dan survey tentang ' 7 more Faith of a Doctor'.

Apa yg korang akan tahu ni, sebenarnya rahsia bidang perubatan, x ramai yg tahu, but semua orang mesti ambik tahu. 'Ini semua bukan untuk aku, tp untuk kita semua'. Entri kali ni, dari segi material dan idealistik seorang ahli perubatan. semua ini, dari sudut pandangan orang ke-3. Cuba untuk kita olah dan fikir sejenak. Maybe, benda2 ni penah terjadi kat kita semua...

1.Duit -The most + Top + TipTop sebab sseorang memilih doktor.(x perlu nak diulas) - Ade membe aku kata=berpadan la dgn ape yg korang study 5 tahun.

2.Helpful -Ceh!...blah la, ni alasan sekolah rendah la.

3.Respek -Tahu x korang, korang akan secara rasminya, akan memandang tinggi karier sebagai doktor. Seseorang tu akan lebih mempercayai kata2 seorang doktor 80% lebih tinggi berbanding seorang PM @ bilal masjid @ polis trafik.

4.Personaliti -Pesakit lebih cenderung untuk sihat dgn lebih cepat, andai seorang doktor itu kemas + hensem + cantik + ramah mesra + murah senyuman. Korang nk, doktor yg rawat korang tu, merawat korang sambil2 die korek hidung?. Bertambah sakit korang.

5.High Standard -Sungguhpun, jawatan sebagai doktor ni amat glamour dan dikagumi. Makcik2, andartu2 n opah2 pn admire doktor2 ni.

6. Disease & Patient -We will try to treat the desease 1st, and then we take care of our patient. Disease is our gold, and patient is our gold-mine.

7.Tipu -Ramai yg x sedar, masih ade doktor kat luar sana yg still tipu patient semata2 nk duit. Money matter....~Lecturer2 aku, berkali2 sebut pada student2, rawat seseorang pesakit tu dari hati.

8.Attitude -Korang akan sedar, tak semua doktor yg anda jumpe, betul2 komitmen dgn anda sebagai pesakit. Korang mesti pantau doktor korang. Korang nk ke, seorang doktor yg dapat ijazah perubatan disebabkan die tiru masa exam dulu untuk rawat korang?...

9.Sister -Point kali ini, aku quote dari kata2 lecturer aku. "Doktor2 prmpn ni, waktu blaja betul2 perform, dah x layan ape2 dah.asyik study aje. But, after get your scroll for medicine, dah abis blaja, mase tu baru sibuk2 nk cari teman lelaki". betoi ka sister?

Semua ni,pendapat aku, x tahu la korang punya idea @ pengalaman, sama x dgn aku. ~aku cuba untuk berkongsi. Rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan. 1 MALAYSIA !!...Hut HuB !!

0 comments:

Post a Comment

 

© DrKapak
Revolution Elements by Blozard. Original WP theme by Jason Schuller | Distributed by Deluxe Templates